28 lipca 2008

Szczucińskie cmentarze

Pozostałości po zabytkowym cmentarzu

Marya Rydlówna krewna (daleka kuzynka?) Lucjana




Nowy cmentarz

Styropianowy Chrystus ufundowany przez wielbiciela paskudnych rzeźb.


Kwatera wojenna zaprojektowana przez Hansa Watzala. Opis kwatery tutaj.





Cmentarz żydowski został założony w pierwszej połowie XIX w. Podczas II wojny światowej Niemcy zdewastowali cmentarz. Ocalało około 50 nagrobków.




W 1748 roku żyło w Szczucinie 54 żydów, w 1827 roku - 235, a w 1860 roku - 574 żydów (co stanowiło połowę mieszkańców osady), przed wybuchem wojny w 1939 roku - około 800 osób. W 1942 roku Niemcy wywieźli wszystkich do getta w Tarnowie, a stamtąd - do obozu zagłady w Bełżcu. Link


2 komentarze:

  1. Witaj Dawid. Obejrzałam i zaciekawiło mnie to bardzo. Zadumałam się chwilkę...Skąd taki pomysł?
    Dziękuję. Jola

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak mnie jakoś napadło. Ładna pogoda była i chciałem zobaczyć stary cmentarz, który niedawno zaczęto odnawiać. Na razie wycięto tylko krzaki i część drzew. A że po drodze miałem dwa pozostałe, to i tam zrobiłem kilka zdjęć.

    OdpowiedzUsuń